Wednesday, September 14, 2011

Το Δέντρο της Ζωής του Μάλικ και γιατί αποφεύγω να πηγαίνω σινεμά

 

treeWarn


Έχω διαβάσει αρκετά για τις αντιδράσεις του κοινού κατά την προβολή του Δέντρου της Ζωής του Μάλικ. Φαίνεται ότι πολύς κόσμος αποχωρούσε από το σινεμά κατά τη διάρκεια της ταινίας. Οι λόγοι πολλοί και διάφοροι: βρήκαν την ταινία βαρετή, δύσκολη, πειραματική, ακαταλαβίστικη, προσποιητή, “δήθεν”. Στην Αμερική πολλοί ήταν αυτοί οι θεατές που, αφού αποχωρούσαν από την αίθουσα, ζητούσαν τα λεφτά τους πίσω. Το παράδοξο είναι ότι αρκετοί ιδιοκτήτες κινηματογράφων για να αποφύγουν κάτι τέτοιο έσπευσαν να αναρτήσουν πόστερ δίπλα από αυτό της ταινίας προειδοποιώντας το κοινό ότι το Δέντρο της Ζωής δεν ακολουθεί μία τυπική, γραμμική δομή και, συνεπώς,  από τη στιγμή που οι θεατές έχουν προειδοποιηθεί γι’ αυτό, δεν έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν αποζημίωση σε περίπτωση που αποφασίσουν να φύγουν στη μέση της ταινίας. Όπως και να έχει, δεν θα ήθελα σε καμία περίπτωση να δω την ταινία του Μάλικ σε μία γεμάτη αίθουσα, ύστερα από απίστευτες μαρτυρίες για τη συμπεριφορά των θεατών, τις οποίες έχω διαβάσει σε διάφορα κινηματογραφικά forum.


Η αλήθεια είναι ότι πλέον δεν πάω παρά σπάνια σινεμά: αποφεύγω τα Multiplex και μέρες-ώρες προβολής που μαζεύουν πολύ κόσμο. Έχω ρωτήσει αρκετές φορές στο ταμείο πόσο γεμάτο είναι το σινεμά πριν πάρω εισιτήριο για μια ταινία, και άλλες φορές δεν αγοράζω καν εισιτήριο αν εντοπίσω παρέες από φασαριόζους νεαρούς στην ουρά. Βέβαια, όσο ήμουν φοιτητής δεν με πείραζε το κοινό όσο θορυβώδες κι αν ήταν, εάν επρόκειτο για κάποια πρόχειρη ταινιούλα ή καμιά χαζοκωμωδία. Πλέον τα πράγματα όμως έχουν αλλάξει. Και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό το κοινό έχει γίνει πολύ ενοχλητικό - ίσως από την άλλη, βέβαια, να ήταν ανέκαθεν έτσι.


Έχει να κάνει με την κουλτούρα και την παιδεία του κάθε λαού ως ένα βαθμό. Στην Αγγλία εκλαμβάνουν συχνά την πνευματώδη ποιότητα μιας ταινίας ως σαρκασμό και χιούμορ: είχα πάει, θυμάμαι, σε ειδικό αφιέρωμα στον Κισλόφσκι όπου είχε προβληθεί η τριλογία του. Στο φινάλε, όπου με απολύτως ευφυή τρόπο ο σκηνοθέτης μας παρουσιάζει τους ηθοποιούς της τριλογίας το κοινό ξέσπασε σε γέλια. Σε γέλια ξεσπούσε επίσης όποτε ο σκηνοθέτης μας αποκάλυπτε μια από τις πολλαπλές “συμπτώσεις” στις ταινίες του - κάτι που ερχόταν τελείως σε αντίθεση με την σοβαρότητα της Μπλε και της Κόκκινης ταινίας.  Σε μία άλλη περίπτωση, όταν έβλεπα τη Δασκάλα του Πιάνου του Χάνεκε σε αγγλικό σινεμά, με το που έπεσαν οι τίτλοι του τέλους, άκουσα κάποιον από πίσω μου να σχολιάζει: «Αυτοί οι Γάλλοι σκηνοθέτες πάντα επιλέγουν τόσο απότομο τέλος» (φυσικά ο Χάνεκε δεν είναι καν Γάλλος). Σε μία άλλη ταινία, γαλλική αυτή τη φορά, η κοπέλα που καθόταν από πίσω μου είχε σπαράξει στο κλάμα σε μια σκηνή βιασμού (που αν είχε διαβάσει για την ωμότητα της ταινίας, έπρεπε να ήξερε τι μας περιμένει όλους – και η αλήθεια είναι ότι ένας Θεός ξέρει γιατί εμείς που ξέραμε, αποφασίσαμε να ζήσουμε τέτοιο μαρτύριο για μιάμιση ώρα).


Η αντίδραση του κοινού - είτε λεκτική, είτε με γέλια και κλάματα, δεν με αφορά. Μπορεί εγώ να ερμηνεύσω ως άκρως συγκινητική μία σκηνή που ο διπλανός μου θα βρει αστεία (για δικούς του ακατανόητους λόγους) και να γελάσει, προσβάλλοντας ταυτόχρονα και τις προθέσεις του σκηνοθέτη ("είμαι πιο εξυπνάκιας από τον Μάλικ, οπότε ας κοροϊδέψω λίγο το έργο του") αλλά και επηρεάζοντας τη δική μου διάθεση ως θεατή.


Αυτά όσο ήμουν στην Αγγλία. Στην Ελλάδα μπορούμε να προσθέσουμε επιπλέον ενοχλητικές συμπεριφορές στη λίστα: κινητά που όχι μόνο τα αφήνουν και χτυπάνε, αλλά τα απαντάνε κιόλας! Πολύ περισσότερο ποπ κορν και νάτσος (τουλάχιστον στην Αγγλία οι θεατές δεν πάνε σινεμά για να φάνε - το κάνουν πριν ή μετά). “Δήθεν” κόσμο που αναλύει τις προθέσεις του σκηνοθέτη στο φουαγιέ ή στην ουρά για την αίθουσα. Και πολλά άλλα.


Σε γενικές γραμμές παντού όλο και κάποιος στο τέλος της ταινίας θα την σχολιάσει ως “ψευτοκουλτουριάρα” και σπουδαιοφανή. Όλο και κάποιος θα βρει την ευκαιρία να γελάσει, τονίζοντας την παρουσία του στο χώρο (περιμένει καραδοκώντας την ευκαιρία να βρει κάτι που ίσως να θεωρηθεί έστω και λίγο αστείο, ώστε ο ίδιος να ακουστεί!)


Λοιπόν, όταν πληρώνω χ ευρώ εισιτήριο για να πάω σινεμά, όταν έχω κάνει τόση απόσταση και θυσιάζω τον πολύτιμο χρόνο μου για να δω μια ταινία, θέλω να μπορώ να την απολαύσω σε απόλυτη ησυχία. Θα μου πείτε, φίλε πολλά ζητάς. Για την ελληνική νοοτροπία ίσως. Γνωστός μου στην Ολλανδία μου είπε ότι το κοινό εκεί παραμένει βουβό κατά την αρχή, τη μέση και το τέλος της ταινίας. Ίσως να υπερβάλλει. Κι όμως το πιστεύω. «Τότε μείνε σπιτάκι σου και μην μας τα πρήζεις», θα προσθέσετε. Μα αυτό ακριβώς και κάνω τα τελευταία χρόνια. Χίλιες φορές να δω την ταινία σε DVD, μες στην ησυχία μου, με τις σημειώσεις μου, να μπορώ να επαναλάβω σκηνές και διαλόγους, να κάνω παύση, να ψάξω μία γρήγορη αναφορά στο internet. Μειωμένη εμπειρία; Ποια; Ότι δεν θα απολαύσω τη Λευκή Κορδέλα σε Dolby Surround ή ότι δεν θα δω Bela Tarr σε 3D (Θεός φυλάξοι!)

Όπως βλέπω μια όπερα, ακούω μια ορχήστρα, ή παρακολουθώ μια χορευτική παράσταση σε ένας σαφώς πιο ήσυχο περιβάλλον, έτσι θέλω να βλέπω και ταινίες. Δυστυχώς είναι γεγονός ότι σε σχέση με άλλες εκδηλώσεις τέχνης το σινεμά παραμένει λιγότερο ελιτίστικο (ακόμα και σε καλές ταινίες, άξιες να θεωρηθούν τέχνη) και περισσότερο εκλαϊκευμένο. Γι’ αυτό και εν συγκρίσει το κοινό είναι λιγότερο διαπαιδαγωγημένο και μυημένο στο σινεμά, με αποτέλεσμα να δείχνει και λιγότερο σεβασμό σε αυτή την Τέχνη.

 

11 comments:

  1. Το πιο ενοχλητικό στο σινεμά είναι όταν κάτσει μπροστά σου κάποιος ψηλός. Για τα άλλα γενικά συμφωνώ, γι' αυτό προτιμώ κι εγώ να βλέπω τις ταινίες από το σπίτι, αν βέβαια υπάρχει ησυχία στο σπίτι. Αλλά τα σχόλια του κοινού μετά/πριν την ταινία δε νομίζω ότι είναι πρόβλημα. Και για τη σκηνή του βιασμού, δε νομίζω ότι σε καμιά άλλη μορφή τέχνης μπορεί να αποτυπωθεί ένα δυσάρεστο γεγονός τόσο «ζωντανά» όσο στον κινηματογράφο, γι' αυτό δικαιολογούνται οι πιο έντονες αντιδράσεις από το κοινό.
    Γενικά όμως το πιο παράξενο πράγμα που μου χει συμβεί σε σινεμά είναι να έρθει υδραυλικός την ώρα της προβολής γιατί το ταβάνι έσταζε νερό.

    ReplyDelete
  2. Πραγματικά όλα αυτά που περιγράφεις τα έχω αντιμετωπίσει κι εγώ στο σινεμά, αλλά δεν είναι λόγος για να μην απολαύσω την μαγεία ομολογουμένως της μεγάλης οθόνης.
    Μια ένστασή βέβαια...για τους δήθεν που λες ότι αναλύουν την ταινία πριν την δουν, στο φουαγιέ: το έχω κάνει κι εγώ, όχι φυσικά για να φανώ "κάποια" αλλά για να συζητήσω με την παρέα καθαρά τι πρόκειται να δούμε.
    Τέλος πάντων είναι γεγονός ότι το σινεμά είναι ένας χώρος που πρέπει να συνυπάρξουμε για μιάμιση με 2 ώρες με άλλους, είτε ενοχλητικούς, είτε άσχετους.

    ReplyDelete
  3. Μια χαρά τα έγραψες φίλε μου... προσυπογράφω την κάθε λέξη... όχι, το σινεμά δεν είναι 'έξοδος' με χαβαλέ, τσιπς και 'κοίτα εδώ, τι είπε μωρέ; ποιος είπες είναι αυτός;' και τα τοιαύτα...

    προσωπικά έκοψα το σινεμά μετά την τραυματική μου εμπειρία να θέλω να απολαύσω horror κάποια 'καλόπαιδα' να χασκογελάνε επί δίωρον θεωρώντας ότι κάθε σκηνή είναι άξια χλευασμού...

    γεράματα είπε κανείς;
    ε, όχι κι έτσι...

    ReplyDelete
  4. @Simurgh
    Απίστευτο αυτό με τον υδραυλικό, έχω πεθάνει στα γέλια.

    @Eskli
    Και καλά όταν είναι 2 ώρες μόνο... Αλλά όταν είναι παραπάνω και όταν πρόκειται για καλή ταινία; Τέσπα, εγώ προτιμώ την ησυχία μου...

    @nimertis
    Αυτό που λες για horror ταινίες το έχω ακούσει, γι' αυτό και πάω πλέον σινεμά μόνο αν πρόκειται για κωμωδία. Τουλάχιστον ξέρεις ότι δικαιολογείται σε αυτή την περίπτωση το γέλιο του κοινού.

    ReplyDelete
  5. Καλησπέρα..

    Είναι κρίμα να σε κρατάνε μακριά από την αίθουσα ενοχλήσεις όπως γέλια, ασταμάτητη ομιλία, νάτσος και κοκα-κόλες, αλλά δυστυχώς υπάρχουν.

    Δύο σημεία θα ήθελα να σχολιάσω.

    - Ο κινηματογράφος είναι όντως πολύ δημοφιλής και λαϊκός, αλλά αυτός δεν είναι ο λόγος της έλλειψης διαπαιδαγώγησης του κοινού.

    - Η θέαση μιας ταινίας στον κινηματογράφο δεν αντικαθίσταται με το DVD στο σπίτι. Υπάρχουν καθοριστικές διαφορές. Το μέγεθος της οθόνης (είναι διαφορετική η αίσθηση να βλέπεις, ας πούμε ένα κοντινό πλάνο στο πρόσωπο του Max von Sydow στην Εβδομη Σφραγίδα στη μεγάλη οθόνη, καθώς εσύ κάθεσαι χαμηλότερα από αυτήν και άλλο να το βλέπεις στην οθόνη της τηλεόρασης ή του υπολογιστή), η ποιότητα της εικόνας και του ήχου, το σκοτάδι (που στο σπίτι σου μπορεί να μην υπάρχει) και φυσικά το γεγονός ότι, στην προβολη μιας ταινίας εγώ κι εσυ ως θεατές δεν έχουμε ΚΑΝΕΝΑΝ έλεγχο. Απλώς αφηνόμαστε στις εικόνες. Δεν σταματάμε την ταινία όποτε θέλουμε, δεν ξαναβλέπουμε σκηνές (μονάχα στο μυαλό μας, αλλά ενόσω η ταινία συνεχίζεται), δεν κρατάμε σημειώσεις, δεν αφήνουμε από τα μάτια μας την οθόνη, γιατί δεν μπορούμε. Όσο και αν ακούγονται επιφανειακά ολά αυτα, αλλάζουν την εμπειρία της θέασης μιας ταινίας.

    ReplyDelete
  6. Καλημερα Dynx,
    καταννοω απολυτα σε βαθμο ασπασμου την εντονη δυσαρεσκεια που βγαζει αυτο το κειμενο, για πραγματα που λιγο πολυ εχουν ενοχλησει τον καθενα απο εμας στο σινεμα.
    Αλλα βλεπεις, δυσκολα κοβεται η ξεχωριστη αισθηση της μεγαλης οθονης, ειδικα οταν προκειται για σπανιες επανεκδοσεις, που ουτε εκει βεβαια το κοινο ειναι διαπαιδαγωγημενο ως επρεπε.

    Αυτο παντως με την Ολλανδια ισχυει 100%. Ετσι ειναι η νοοτροπια των ανθρωπων στις κατω χωρες σε ΟΛΑ τα επιπεδα της ζωης τους. Μιλαμε, ξερουν να ΣΕΒΟΝΤΑΙ, οχι αστεια..

    Περι Multiplex δεν το συζητω καν. ΟΥΤΕ ΑΠ' ΕΞΩ.

    ReplyDelete
  7. "ολά αυτα, αλλάζουν την εμπειρία της θέασης μιας ταινίας."

    Σε μένα δεν ισχύει αυτό δυστυχώς ή ευτυχώς. Κάθε φορά που βλέπω μια ταινία για δεύτερη ή τρίτη φορά η εμπειρία μου μπορεί να αλλάξει και να ξεχάσω πλήρως την εμπειρία που είχα στον κινηματογράφο. Μάλιστα θα έλεγα ότι μια ταινία σχεδόν πάντα μου αρέσει περισσότερο και την εκτιμώ καλύτερα όταν την ξαναδώ μόνος, έστω και σε μια μικρή τηλεόραση - νιώθω έτσι πιο κοντά στο έργο του σκηνοθέτη, είναι πιο intimate. Άσε που ελάχιστες ταινίες (τα blockbusters συνήθως) σχεδιάζονται για τη μεγάλη οθόνη. Δε νομίζω ποτέ ο Μπέργκμαν να σκεφτόταν τη μεγάλη οθόνη όταν έκανε ταινίες. Ούτε πιστεύω ότι θα είχα εγώ προσωπικά καλύτερη εμπειρία αν έβλεπα την 7η Σφραγίδα στο σινεμά σε όποια θέση κι αν καθόμουν όπως και να έβλεπα τον Max von Sydow.

    Όσο για την έλλειψη ελέγχου όταν βλέπουμε μια ταινία για πρώτη φορά έχεις δίκιο. Ωστόσο κι αυτή η εμπειρία ξεχνιέται εύκολα όταν ξαναδώ την ταινία μόνος και έχω πλήρη έλεγχο να την σταματήσω, να πάω πιο μπροστά, κτλ. Προσωπικά πάντα νιώθω πιο άνετα στην δεύτερη προβολή. Όπως και σε μια όπερα, θα ένιωθα λίγο άβολα να έβλεπα όπερα για πρώτη φορά. Αν όμως την έβλεπα πάλι θα την εκτιμούσα καλύτερα.

    ReplyDelete
  8. @Mike
    Αναφέρεις σπάνιες επανεκδόσεις. Έχω ένα παράδειγμα. Πριν λίγα χρόνια όταν επανακυκλοφόρησε σε επανέκδοση με βελτιωμένη εικόνα και ήχο ο "Θάνατος στη Βενετία" πήγα στο σινεμά να το δω στη νέα του κόπια. Σε πληροφορώ ότι ανησυχούσα μήπως το κοινό επηρεάσει αρνητικά αυτή την εμπειρία. Και όντως 1-2 φορές το έκανε.

    Όταν αγόρασα το DVD από Αγγλία στην ίδια έκδοση ακριβώς το ξαναείδα σε μεγάλη τηλεόραση, ένα ήσυχο συννεφιασμένο απόγευμα, έχοντας τον ήχο δυνατά. ΑΥΤΟ ήταν απόλαυση!

    ReplyDelete
  9. Μα φυσικά, δεν είπα ότι την ταινία πρέπει να την δούμε μόνο μια φορά και αυτή στον κινηματογράφο.

    μπορείς να την δεις όσες φορές θες, και σίγουρα η 2η, 3η, 4η, προβολή μπορεί να είναι περισσότερο αποκαλυπτικές σε σχέση με την πρώτη.

    Λέω μόνο ότι η αίσθηση της μεγάλης οθόνής δεν αντικαθίσταται. Και ο πλήρης έλεγχος δεν είναι μέρος την προβολής στον κινηματογράφο. Οπως σε μια συναυλία δεν μπορεις να σταματησεις τους μουσικους και να τους πεις να ξαναπαίξουν κάποιο κομματι, σε μια θεατρικη παράσταση δεν ζητάς από τους ηθοποιούς να ξαναπουν μια ατάκα κλπ.

    Με άλλο λόγια χάνεται η διάρκεια της ταινίας (δηλαδή η συνεχόμενη κίνησή της) που μπορεί να είναι καθοριστική. Στο σπίτι σου μπορείς να κάνεις παύσεις οποτε θες, να βάλεις τομές εκεί που θελεις, να κόψεις την διάρκεια σε κομμάτια. Αυτό μπορεί να μοιάζει περισσότερο με ανατομία της ταινίας (που είναι πολύ χρήσιμη φυσικά), αλλά όχι με την πρώτη θέαση που είναι βίωμα, συνάντηση της δικής σου σκέψης, αίσθησης και ιδιοσυγκρασίας με εκείνη του δημιουργού.

    Απλώς το ένα δεν αντικαθιστά το άλλο.

    ReplyDelete
  10. Αρπάζομαι από μια φράση σου στο τέλος του σχολίου σου: νιώθεις άβολα στην πρώτη και πιο άνετα στη δεύτερη.

    Δινω παράδειγμα πάλι από Bergman. Στην Περσονα τα γεγονότα της ταινίας δεν δίνονται με χρονολογική σειρά. η πλοκή δεν είναι και η πιό απλή που υπάρχει. Τι φως μεταμορφώνεται πα΄ραξενα στη διάρκεια της ταινίας. Υπάρχουν εμβόλιμα πλάνα του Bergman και του Nykvist να κινηματογραφούν την ταινία σε στούντιο. υπάρχει το φιλμ που κόβεται ή καίγεται.

    υπ΄ραχουν πολλά στοιχεία που σε κάνουν να νιώσεις άβολα.Αυτό που βλέπεις δεν είναι μια ταινιά όπως οι άλλες. Μπορεί να είναι εσκεμμένη αυτή η δημιουργία της άβολης αισθησης. Αυτό το ανοίκειο είναι που μπορει να σε τρομαξει, να σε απωθήσει, να σε γοητεύσει, να σε προβληματίσει. Κάθεσαι εκεί βλέποντας την ταινία και δεν ξέρεις ακριβώς τι συμβαίνει, πού συμβαίνει και γιατί συμβάινει.

    Αυτή η άβολη ανοικειότητα της πρώτης προβολής μπορει να χαθεί στη 2η, 3η, 4η προβολή. Ως "αντάλλαγμα θα πάρεις κάτι άλλο: θα αρχίσεις να βαζεις τα πραγματα σε μια σειρα, θα καταλαβαινεις, θα βγαζεις νοημα, θα εξηγεις, θα ερμηνευεις. Αλλα η πρωτη εμπειρια είχε ως αναπόσταστο μέρος της αυτό το ανοίκειο και αβολο στιοχείο.

    Και , αν θες να το παω ενα βημα παραπέρα, κατα τη γνώμη μου πρέπει σε μια ενδεχόμενη κριτικη της ταινίας (ακομα και μετα απο 15 προβολες) να μην ξεχασουμε αυτη την αισθηση της πρωτης προβολης. Γιατι είναι καθοριστικη και αναντικατάστατη.

    ReplyDelete
  11. Καλησπέρα,

    Βλέπω πάνω από 10 προβολές κάθε χρόνο στις Νύχτες Πρεμιέρας. Μια από τις αίθουσες του φεστιβάλ είναι ο μικροσκοπικός Δαναός 2. Και λέω μικροσκοπικός γιατί έχει μόλις 100 θέσεις (για σύγκριση, ο Δαναός 1 έχει κοντά 600 θέσεις). Με αποτέλεσμα να είναι πάντα γεμάτο (= μπορεί 600 άτομα να μην θέλουν να δουν μια ταινία του φεστιβάλ αλλά 100 σίγουρα θα θελήσουν).
    Βρέθηκα λοιπόν στην δυσχερή θέση να βλέπω το φοβερό νουάρ "Η Νύχτα του Κυνηγού" παρέα με άλλα 99 άτομα, μερικά εκ των οποίων γέλαγαν σε κάθε ατάκα του Robert Mitchum. Εντάξει ρε παιδιά, ο τύπος είναι φονταμεταλιστής con-man και προφανώς κάθε ατάκα που εκστομίζει το παγερά αδιάφορα πρόσωπο του είναι ψέμα - δεν σημαίνει όμως ότι βλέπουμε κωμωδία με τον Μπάστερ Κίτον. Έλεος δηλαδή.
    Τα ίδια και χειρότερα στο "Blind Beast", παλιά γιαπωνέζικη ταινία "τρόμου" που θύμιζε θέατρο δωματίου. Προς το τέλος έδειξε (όχι άμεσα βέβαια, γιατί μιλάμε για ταινία του '66) απίστευτα ακραίες σκηνές. Και από πίσω ένα ζευγάρι γέλαγε λες και βλέπαμε καμένο exploitation φιλμάκι του '80.

    Τουλάχιστον στις Νύχτες Πρεμιέρας έχω πάει σε 30 προβολές τα τελευταία χρόνια και ποτέ, μα ποτέ, δεν ενοχλήθηκα από συζητήσεις άλλων θεατών. Τουλάχιστον το κοινό είναι αρκετά πιο διαπαιδαγωγημένο από ότι ο μέσος Ελληνάρας.

    ReplyDelete