(Η Ωραία της Ημέρας)
Τίτλος: Belle de Jour (1967) (Η Ωραία της Ημέρας)
Σκηνοθέτης: Luis Buñuel
Παραγωγή: 1967
Έξοχη ταινία. Θυμάμαι είχα πρωτοδεί το Belle de Jour, σε μία επανέκδοση πριν κάποια χρόνια. Το ξαναείδα πρόσφατα και δεν περίμενα να μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση (σκεπτόμενος ότι μάλλον δεν είναι από τις καλύτερες του Buñuel, αν και ομολογουμένως είναι η πιο προσιτή του).
Η Catherine Deneuve –δεν θυμάμαι να την έχω δει πιο γοητευτική- υποδύεται την Séverine Serizy, μια ευσεβή, αριστοκρατική γυναίκα που ζει σε ένα πολυτελές διαμέρισμα με τον γοητευτικό χειρούργο σύζυγό της και φαντασιώνεται ερωτικές σκηνές σαδομαζοχισμού και ταπείνωσης. Σύντομα θα αποφασίσει να εργαστεί κρυφά σε οίκο ανοχής τα απογεύματα, κάνοντας έτσι μία διπλή ζωή.
Η ερμηνεία της Deneuve είναι η καλύτερη μάλλον που έχω δει από την ίδια κι αυτό γιατί ο ρόλος της αριστοκρατικής, συγκρατημένης πόρνης πολυτελείας της ταιριάζει γάντι (!!!) Η μεταμόρφωσή της όταν θα ερωτευθεί τον επικίνδυνο εγκληματία Marcel (άλλη μία έξοχη ερμηνεία από τον Pierre Clementi) είναι άξια θαυμασμού για το πως καταφέρνει να αλλάξει εσωτερικά, παραμένοντας φαινομενικά η ίδια! Για μένα αυτό είναι το μεγαλείο της πραγματικά εξαιρετικής ερμηνείας: σχεδόν αδιάκριτες αλλαγές στον τρόπο συμπεριφοράς του ηθοποιού, που σε πείθουν αυτομάτως ότι έχει γίνει μία εσωτερική μεταμόρφωση, χωρίς ωστόσο αυτή η αλλαγή να είναι ορατή στο ανεξοικείωτο μάτι του μέσου θεατή!
Ο Buñuel με στωική, απέριττη σκηνοθεσία, αποφεύγει κάθε συναισθηματισμό και υπερβολή και μπαίνει κατευθείαν στην ουσία. Μοναδικό τέχνασμα, που ξεφεύγει από την αποστασιοποιημένη κινηματογραφική του αντικειμενικότητα, οι σκηνές ερωτικών φαντασιώσεων που συνοδεύονται από τον ήχο των αλόγων που σέρνουν το κάρο, και που με τη σειρά τους δημιουργούν μία ονειρική ατμόσφαιρα, τρομακτική και ψυχρή ταυτόχρονα. Και σε αυτό το σημείο να κάνω και μία αναφορά στο χιτσκοκικό σασπένς που δημιουργεί ο σκηνοθέτης και πραγματικά σε καθηλώνει από την πρώτη κιόλας σκηνή της ταινίας.
Το να πει κανείς ότι το νόημα της ταινίας είναι η αποτύπωση της πτώσης της μπουρζουαζίας και της καλής κοινωνίας, είναι σαν να μειώνει το έργο σε αυτονόητα κλισέ. Η ταινία έχει πολύ μεγαλύτερο βάθος και πιστεύω ότι δεν μπορεί να αγγίξει όλους τους ανθρώπους: συγκεκριμένα δεν απευθύνεται σε άτομα σεμνότυφα και συντηρητικά που δεν παραδέχονται καν τις φαντασιώσεις τους. Είναι για ένα πιο ελίτ κοινό, πιο διανοούμενο, το οποίο συμπεριλαμβάνει και τον φιλήδονο θεατή (ή καλύτερα τον φιλήδονο, αλλά σεξουαλικά καταπιεσμένο άνθρωπο).
Το Belle de Jour είναι μία πολύ κομψή και αριστοκρατική ταινία από αισθητική άποψη. Κρύβει όμως τη σκληρή πραγματικότητα μιας πέτρινης, άκαρδης θα λέγαμε ηδονής, της σαρκικής επαφής με το άγνωστο και αντίθετο από αυτό που είμαστε. Ορίζει την (αυτο)ταπείνωση ως αναγκαιότητα για μία υγιή ερωτική ζωή. Η απιστία και το ψέμα είναι απαραίτητα πλέον για την εξισορρόπηση μιας συζυγικής ζωής, ακόμα κι όταν αγαπάς τον σύντροφό σου: μόνο έτσι μπορείς να του προσφέρεις τον αληθινό σου εαυτό. Ακούγονται προκλητικά όλα αυτά; Το Belle de Jour σε κάνει να πιστεύεις ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος ώστε να επιτέλους να δεις την ηρωίδα του ευτυχισμένη. Δεν είναι μία απλά καλή ταινία, είναι ένα εξαιρετικό έργο τέχνης δοσμένο με κρύα χειμερινά χρώματα, από έναν πολύ σημαντικό σκηνοθέτη και με μία αξέχαστη ερμηνεία από την κορυφαία Catherine Deneuve.
Προσωπική Αξιολόγηση: 9 / 11
Σκηνή από την ταινία: η Catherine Deneuve υποδέχεται τον πρώτο της πελάτη – κάπως άτσαλα και αποτυχημένα…
Έξοχη ταινία και έξοχη παρουσίαση! Αν και προσωπικά προτιμώ την ισπανική και μεξικανικη περίοδο του Μπουνιουέλ,η "ωραία της ημέρας" είναι οπωσδήποτε ένας αναγκαίος σταθμός στη φιλμογραφία του.Οι ατραποί των φαντασιώσεων και διαστροφών σε διαλεκτική σχέση με τον καθημερινό,τακτοποιημένο και άσηπτο βίο δημιουργούν μεγάλη ένταση.Η Ντενέβ είναι η απόλυτη εικόνα της φλόγας που καίει πίσω από μια ψυχρή μάσκα.Το τέλος διφορούμενο και αινιγματικό.Τι σημαίνει το χαμόγελο της Σεβερίν; Για μια ακόμα φορά η ηρωίδα δραπετεύει στον κόσμο του ονείρου ή όσα έχουν προηγηθεί ήταν ένα όνειρο; Ο Μπουνιουέλ ξέρει καλά πως στην τέχνη δεν αξίζουν οι απαντήσεις.Αξίζουν μόνο κάποιες ερωτήσεις...
ReplyDeleteΝα σημειώσω τέλος πως απ'αυτήν την ταινία η μουσική επένδυση εξαφανίζεται,για να δώσει τη θέση της στους ήχους(π.χ.τα κουδούνια),που αποκτούν τεράστια σημασία,έτσι καθώς σπάνε την παγερή σιωπή...
Ετερώνυμος.
Πραγματικά έξοχη ταινία όπως και οι περισσότερες του Μπονιουέλ. Ο τρόπος που αποδομεί την μεγαλοαστική τάξη της εποχής του δείχνοντας πως η παρακμή της δεν προέρχεται από εξογενείς παράγοντες άλλα ως καρκίνωμα της ίδιας της της φύσης, είναι μοναδικός.
ReplyDeleteNomizw tin exw se dvd apo kapoia efimerida. Apo tis pio gnisia erwtikes tainies pou exw dei.
ReplyDeleteΣοβαρό ολίσθημα η απενεργοποίηση των σχολίων στην ανάρτηση για τον Τζάκσον,Dynx...!Με αυτή σου την κίνηση απεμπολείς εκ των προτέρων κάθε πιθανή αντί-θεση,κάθε διαφωνία και εξυψώνεις την δική σου φωνή στο απυρόβλητο,εδραιώνοντας έτσι τη μονολογικότητα,η οποία δεν αρμόζει σε ΚΑΜΙΑ περίσταση,πόσο μάλλον σ'ένα blog.Δεν είναι τυχαίο ότι και στο ίδιο σου το κείμενο μπορεί να διακρίνει κανείς μια τάση αφανισμού κάθε πιθανού διαφωνούντος...Η περίπτωση Τζάκσον κατά τη γνώμη μου μόνο διαυγής δεν είναι...Επίσης,άρχισες να πιστεύεις σε μύθους όπως η ανιδιοτέλεια; Νομίζω ότι ο καταπιεσμένος συναισθηματισμός σου αυτή τη φορά υπερακόντισε τη λογική σου..! Προσοχή!
ReplyDelete@Ετερώνυμος
ReplyDeleteΝαι το ξέρω ότι δεν δίνω την ευκαιρία για αντιθέσεις, αλλά δεν ήθελα αντιθέσεις, βρίσιμο (που πιστεύω όλο και κάποιος θα με σιχτίριζε), απλά κάτι σύντομο. Πάντως αν θέλεις δώσε μου e-mail σου να συζητήσουμε για το πόσο διαυγής η όχι είναι η περίπτωση (αν και το βρίσκω επίπονη διαδικασία) -- άλλωστε και στο παρελθόν ήθελα να επικοινωνήσω μαζί σου. (Το email μου υπάρχει στο προφίλ μου, γι αυτό και περίμενα ότι μερικοί ίσως να αντιδρούσαν και να μου έγραφαν εκεί, παραξενεύτηκα που είδα το σχόλιο σου εδώ).
Το σκέφτηκα,αλλά δίστασα...Το mail μου είναι: yian.hatz@yaho.gr
ReplyDeleteΟυπς,μου ξέφυγε ένα "ο"....
ReplyDelete