Η ταινία INLAND EMPIRE διατίθεται με το τελευταίο τεύχος (Ιουνίου) του περιοδικού "ΣΙΝΕΜΑ". Η διάθεση του με το περιοδικό στάθηκε αφορμή για την παρακάτω κριτική.
"How boring the cinema would be without David Lynch, and for a long, long moment, how dull reality always seems after a Lynch movie has finished."
(Peter Bradshaw, The Guardian, κριτική για το INLAND EMPIRE)
(Peter Bradshaw, The Guardian, κριτική για το INLAND EMPIRE)
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: 9 / 11
To INLAND EMPIRE (επιλογή του σκηνοθέτη ο τίτλος να γράφεται πάντα με κεφαλαία) είναι εξολοκλήρου γυρισμένο με μία φθηνή ψηφιακή κάμερα του εμπορίου. Οι ταινίες του David Lynch διακρίνονται, συν τις άλλοις, για την άψογη φωτογραφία και τα προσεγμένα πλάνα -- κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την επιλογή του σκηνοθέτη από εδώ και στο εξής να κινηματογραφεί μόνο με χειροκίνητη ψηφιακή κάμερα (αυτό συνήθως συνεπάγεται σε φτωχότερη σε ποιότητα εικόνα και αστάθεια στην εξισορρόπηση της κάμερας). Έχοντας δει το INLAND EMPIRE έχω να πω ότι πραγματικά η αλλαγή στην ποιότητα δεν είναι τόσο εμφανής, μερικοί ίσως καν να μην την παρατηρήσουν καν (φαίνεται συνήθως στις πολύ φωτεινές λήψεις).
Πριν συνεχίσω για το INLAND EMPIRE να αναφερθώ σύντομα στις δύο προηγούμενες ταινίες του David Lynch. Το Lost Highway ήταν για μένα η καλύτερη ταινία του (πριν κυκλοφορήσει το INLAND EMPIRE) και παραμένει η πιο ολοκληρωμένη για μένα, από άποψη σεναρίου κυρίως. Είναι σαν να έχει μία αρχή-μέση-τέλος, μια δομή πιο ξεκάθαρη από αυτήν που έχουν οι επόμενες ταινίες. Έχοντας πει αυτό όμως, εξακολουθώ να πιστεύω ότι πρόκειται για την πιο δυσνόητη ταινία του Lynch. Το Mulholland Drive, η πιο γνωστή στο κοινό ταινία του μετά το Blue Velvet, ήταν για μένα μια μικρή απογοήτευση. Σίγουρα είναι η πιο προσεγμένη ταινία του Lynch, με ένα άψογο soundtrack, τέλειες φωτογραφίες, δυνατές ερμηνείες (κάτι που δεν παίζει όμως και τόσο μεγάλο ρόλο στις ταινίες του David Lynch). Είχε έναν έντονο συναισθηματισμό που έλειπε από το Lost Highway. Από την άλλη δεν είχε τη συνοχή του τελευταίου. Να υπενθυμίσω ότι το Mulholland Drive αρχικά γράφτηκε ως σενάριο για τηλεοπτική σειρά -- κάτι που νομίζω πως φαίνεται στην ταινία, κυρίως από το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα σε αρκετές σκηνές (βλ. πχ. πως δεν δένουν μεταξύ τους τόσο καλά οι σκηνές μέρας-νύχτας). Με το Mulholland Drive ο Lynch προσωπικά μου έδωσε την εντύπωση ότι ήθελε να κάνει κάτι πιο εύκολο, πιο εμπορικό και προσιτό στο κοινό (όσο προσιτή μπορεί να είναι μια ταινία του Lynch).
Ευτυχώς το INLAND EMPIRE είναι από τις πιο ιδιότροπες, προσωπικές ταινίες του σκηνοθέτη (όσοι έχετε δει το θρυλικό Eraserhead θα ξέρετε για τι μιλάω). Για μένα είναι -μαζί με το Lost Highway- ότι πιο ολοκληρωμένο μας έχει δώσει τελευταία. Για πρώτη φορά μετά από χρόνια ο Lynch περιλαμβάνει σε μια ταινία του συναίσθημα σαν αυτό του Mulholland Drive, ένα δυνατό σενάριο όπως στο Lost Highway, αφήνοντας πίσω τις super-στυλιζαρισμένες εικόνες του και τα "πλούσια" soundtracks του Badalamenti. Αντ' αυτών, στρέφεται σε ένα πιο αυθόρμητο, πιο ωμό look με την digital camera και την παρανοϊκή μουσική του Penderecki.
Και τώρα να αναφερθώ στην ταινία καθαυτή και τι είναι αυτό που την κάνει τόσο ξεχωριστή από τις υπόλοιπες ταινίες του Lynch: η πνευματικότητα που διέπει ολόκληρη την ταινία και η επιτυχημένη διπλή κάθαρση του φινάλε. Όλες οι ταινίες του Lynch στοχεύουν σε μια κάθαρση που έρχεται είτε με τον θάνατο, είτε με την μεταμόρφωση, είτε με την επιστροφή σε κάποια αρχή. Ό,τι υπήρχε στις προηγούμενες ταινίες του σκηνοθέτη ως σήμα κατατεθέν υπάρχει και εδώ: λάμπες που τρεμοσβήνουν, δωμάτια που μεταμορφώνονται, διάδρομοι που οδηγού σε διαφορετικά σημεία, μυστηριώδης επιγραφές, και φυσικά ο ιδιόρρυθμος, σχεδόν αλλόκοτος διάλογος. Αυτή τη φορά φαίνεται ότι ο David Lynch έχει καταφέρει να ενσωματώσει όλα αυτά με τον πιο πειστικό τρόπο, ώστε να οδηγούν σε μία coda-εφιάλτη που με τη σειρά της φέρνει την ταινία στην πνευματική κάθαρσή της. Για να μην αναφερθώ καν στην καταπληκτική ερμηνεία της πρωταγωνίστριας Laura Dern, είναι πραγματικά ό,τι καλύτερο έχουμε δει ποτέ σε ταινία του Lynch.
Μπορεί να μην είπα τίποτα για το σενάριο και την πλοκή της ταινίας, αλλά δεν υπάρχει νόημα για κάτι τέτοιο -- o λόγος που βλέπουμε μια ταινία του David Lynch δεν είναι για να λύσουμε κάποιο μυστήριο, παρά για να παραδεχτούμε ότι τα όνειρα και οι εφιάλτες που βλέπουμε έχουν μια διάσταση που τελικά ίσως να μην είναι τόσο προσωπική όσο θέλουμε να πιστεύουμε. Ο σκηνοθέτης όταν πολλές φορές ρωτήθηκε με τι θέμα καταπιάνεται το INLAND EMPIRE απαντούσε απλά, "It's about a woman in trouble", και αυτό είναι και μία συνοπτική περιγραφή της ταινίας. Να μην ξεχνάμε άλλωστε ότι συγκεκριμένο σενάριο δεν είχε δοθεί καν στους πρωταγωνιστές, ούτε ο ίδιος ο σκηνοθέτης είχε κάποιο γραπτό σενάριο στα χέρια του, παρά μόνο διάφορες σκηνές ασύνδετες μεταξύ τους. Οι ίδιοι δεν ήξεραν καν τι συμβαίνει ακόμα και λίγο πριν την προβολή της ταινίας στο Φεστιβάλ Βενετίας (ο πρωταγωνιστής Justin Theroux δήλωσε στους δημοσιογράφους: "Δεν θα μπορούσα να σας πω περί τίνος πρόκειται, και σε αυτό το σημείο δεν ξέρω καν αν ο David Lynch θα μπορούσε. Έχει γίνει για μας ένα είδος απασχόλησης - η Laura Dern κι εγώ καθόμαστε στο σετ προσπαθώντας να καταλάβουμε τι συμβαίνει." Υπερβολική δήλωση κατά την άποψή μου: προσωπικά την βρίσκω την πιο κατανοητή ταινία του σκηνοθέτη, τουλάχιστον σε σχέση με το Lost Highway και το Mulholland Drive, αλλά πολλοί θα διαφωνήσουν)
Πριν συνεχίσω για το INLAND EMPIRE να αναφερθώ σύντομα στις δύο προηγούμενες ταινίες του David Lynch. Το Lost Highway ήταν για μένα η καλύτερη ταινία του (πριν κυκλοφορήσει το INLAND EMPIRE) και παραμένει η πιο ολοκληρωμένη για μένα, από άποψη σεναρίου κυρίως. Είναι σαν να έχει μία αρχή-μέση-τέλος, μια δομή πιο ξεκάθαρη από αυτήν που έχουν οι επόμενες ταινίες. Έχοντας πει αυτό όμως, εξακολουθώ να πιστεύω ότι πρόκειται για την πιο δυσνόητη ταινία του Lynch. Το Mulholland Drive, η πιο γνωστή στο κοινό ταινία του μετά το Blue Velvet, ήταν για μένα μια μικρή απογοήτευση. Σίγουρα είναι η πιο προσεγμένη ταινία του Lynch, με ένα άψογο soundtrack, τέλειες φωτογραφίες, δυνατές ερμηνείες (κάτι που δεν παίζει όμως και τόσο μεγάλο ρόλο στις ταινίες του David Lynch). Είχε έναν έντονο συναισθηματισμό που έλειπε από το Lost Highway. Από την άλλη δεν είχε τη συνοχή του τελευταίου. Να υπενθυμίσω ότι το Mulholland Drive αρχικά γράφτηκε ως σενάριο για τηλεοπτική σειρά -- κάτι που νομίζω πως φαίνεται στην ταινία, κυρίως από το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα σε αρκετές σκηνές (βλ. πχ. πως δεν δένουν μεταξύ τους τόσο καλά οι σκηνές μέρας-νύχτας). Με το Mulholland Drive ο Lynch προσωπικά μου έδωσε την εντύπωση ότι ήθελε να κάνει κάτι πιο εύκολο, πιο εμπορικό και προσιτό στο κοινό (όσο προσιτή μπορεί να είναι μια ταινία του Lynch).
Ευτυχώς το INLAND EMPIRE είναι από τις πιο ιδιότροπες, προσωπικές ταινίες του σκηνοθέτη (όσοι έχετε δει το θρυλικό Eraserhead θα ξέρετε για τι μιλάω). Για μένα είναι -μαζί με το Lost Highway- ότι πιο ολοκληρωμένο μας έχει δώσει τελευταία. Για πρώτη φορά μετά από χρόνια ο Lynch περιλαμβάνει σε μια ταινία του συναίσθημα σαν αυτό του Mulholland Drive, ένα δυνατό σενάριο όπως στο Lost Highway, αφήνοντας πίσω τις super-στυλιζαρισμένες εικόνες του και τα "πλούσια" soundtracks του Badalamenti. Αντ' αυτών, στρέφεται σε ένα πιο αυθόρμητο, πιο ωμό look με την digital camera και την παρανοϊκή μουσική του Penderecki.
Και τώρα να αναφερθώ στην ταινία καθαυτή και τι είναι αυτό που την κάνει τόσο ξεχωριστή από τις υπόλοιπες ταινίες του Lynch: η πνευματικότητα που διέπει ολόκληρη την ταινία και η επιτυχημένη διπλή κάθαρση του φινάλε. Όλες οι ταινίες του Lynch στοχεύουν σε μια κάθαρση που έρχεται είτε με τον θάνατο, είτε με την μεταμόρφωση, είτε με την επιστροφή σε κάποια αρχή. Ό,τι υπήρχε στις προηγούμενες ταινίες του σκηνοθέτη ως σήμα κατατεθέν υπάρχει και εδώ: λάμπες που τρεμοσβήνουν, δωμάτια που μεταμορφώνονται, διάδρομοι που οδηγού σε διαφορετικά σημεία, μυστηριώδης επιγραφές, και φυσικά ο ιδιόρρυθμος, σχεδόν αλλόκοτος διάλογος. Αυτή τη φορά φαίνεται ότι ο David Lynch έχει καταφέρει να ενσωματώσει όλα αυτά με τον πιο πειστικό τρόπο, ώστε να οδηγούν σε μία coda-εφιάλτη που με τη σειρά της φέρνει την ταινία στην πνευματική κάθαρσή της. Για να μην αναφερθώ καν στην καταπληκτική ερμηνεία της πρωταγωνίστριας Laura Dern, είναι πραγματικά ό,τι καλύτερο έχουμε δει ποτέ σε ταινία του Lynch.
Μπορεί να μην είπα τίποτα για το σενάριο και την πλοκή της ταινίας, αλλά δεν υπάρχει νόημα για κάτι τέτοιο -- o λόγος που βλέπουμε μια ταινία του David Lynch δεν είναι για να λύσουμε κάποιο μυστήριο, παρά για να παραδεχτούμε ότι τα όνειρα και οι εφιάλτες που βλέπουμε έχουν μια διάσταση που τελικά ίσως να μην είναι τόσο προσωπική όσο θέλουμε να πιστεύουμε. Ο σκηνοθέτης όταν πολλές φορές ρωτήθηκε με τι θέμα καταπιάνεται το INLAND EMPIRE απαντούσε απλά, "It's about a woman in trouble", και αυτό είναι και μία συνοπτική περιγραφή της ταινίας. Να μην ξεχνάμε άλλωστε ότι συγκεκριμένο σενάριο δεν είχε δοθεί καν στους πρωταγωνιστές, ούτε ο ίδιος ο σκηνοθέτης είχε κάποιο γραπτό σενάριο στα χέρια του, παρά μόνο διάφορες σκηνές ασύνδετες μεταξύ τους. Οι ίδιοι δεν ήξεραν καν τι συμβαίνει ακόμα και λίγο πριν την προβολή της ταινίας στο Φεστιβάλ Βενετίας (ο πρωταγωνιστής Justin Theroux δήλωσε στους δημοσιογράφους: "Δεν θα μπορούσα να σας πω περί τίνος πρόκειται, και σε αυτό το σημείο δεν ξέρω καν αν ο David Lynch θα μπορούσε. Έχει γίνει για μας ένα είδος απασχόλησης - η Laura Dern κι εγώ καθόμαστε στο σετ προσπαθώντας να καταλάβουμε τι συμβαίνει." Υπερβολική δήλωση κατά την άποψή μου: προσωπικά την βρίσκω την πιο κατανοητή ταινία του σκηνοθέτη, τουλάχιστον σε σχέση με το Lost Highway και το Mulholland Drive, αλλά πολλοί θα διαφωνήσουν)
Πολλοί κριτικοί έχουν αναφερθεί στις τελευταίες τρεις ταινίες του David Lynch ως μια τριλογία. Αν έπρεπε να τις αξιολογήσω με λίγες λέξεις θα έλεγα:
-Lost Highway: το πιο ολοκληρωμένο σενάριο και η πιο ξεκάθαρα δομημένη, υστερεί όμως σε συναίσθημα.
-Mulholland Drive: πλούσια σε συναίσθημα, αδύναμη σεναριακά (το αντίθετο δηλ. από την προηγούμενη ταινία).
-INLAND EMPIRE: η πιο πνευματική ταινία του Lynch και η πιο ολοκληρωμένη από κάθε άποψη, σε σχέση πάντα με τις παραπάνω.
-Mulholland Drive: πλούσια σε συναίσθημα, αδύναμη σεναριακά (το αντίθετο δηλ. από την προηγούμενη ταινία).
-INLAND EMPIRE: η πιο πνευματική ταινία του Lynch και η πιο ολοκληρωμένη από κάθε άποψη, σε σχέση πάντα με τις παραπάνω.
Έχοντας πει αυτά, να καταλήξω λοιπόν ότι το INLAND EMPIRE είναι ένα αριστούργημα που θα μπορούσε να αγγίξει το τέλειο, κάτι που ελπίζω ο David Lynch να μας επιφυλάσσει για το μέλλον. Πάντως αν κρίνω από το αποτέλεσμα του INLAND EMPIRE, μάλλον αυτό δεν θα αργήσει να έρθει, εκτός αν ο σκηνοθέτης κάνει πάλι σκηνοθετική στροφή προς κάποιο άλλο είδος. Είναι ταινία που επιβάλλεται να δεις τουλάχιστον και δεύτερη φορά αν θέλεις να την καταλάβεις, αλλά αυτό από μόνο του συνιστά μια διπλή απόλαυση και την δυνατότητα διείσδυσης σε έναν πολύ εσωτερικό κόσμο που υπάρχει μέσα στον καθέναν μας βαθιά κρυμμένος.
"However, for those prepared to meet Lynch on his terms, it provides a dazzling and mesmeric filmic trip, the nearest film has got to replicating the effect of modern jazz or providing an exposition of quantum theory. Lynch has found a space somewhere between the narrative film and the way artists employ film as a device within installations to achieve resonance beyond the frame - he definitely breaks new ground." - DVDTIMES
έχω πολλά χρόνια να δω David Lynch
ReplyDeleteη αληθεια ειναι πως παρα την πολύ καλή περιγραφή σου, πλεον δεν μπορώ να δω τέτοιου είδους ταινίες
(άσε που νομιζω πως παραέχει κοινα με τον Cronenberg :))
Καλημέρα!
ReplyDeleteΔεν ασχολούμαι καθόλου με τα κινηματογραφικά γενικότερα, καμία σχέση όμως! Δεν έχω δει καμία του ταινία..
Απο αυτά που διάβασα μου άρεσε το λιτό και απέριττο των ταινιών.. που αν και λίτο έχουν πολύ καλά αποτελέσματα!
Θα αναφέρω τις ταινίες του Lynch με τη δική μου σειρά αξιολόγησης:
ReplyDeleteΝεότερες:
1) Mulholland drive
Το masterpiece του. Συναίσθημα, ερμηνείες, και δυνατό σενάριο κατά τη γνώμη μου. Απλώς χρειάζεται να στραμπουλήξεις λίγο το μυαλό σου (εγώ χρειάστηκε να την δω περίπου 5 φορές)
2) Inland empire
Πολύ κοντά στο M.D αλλά θα μπορέσω να την αξιολογήσω καλύτερα μετά από κάποια χρόνια.
3) Lost highway
Την θεωρώ μία κλάση κατώτερη από τις 2 που προανέφερα, αλλά πιστεύω ότι η αξία της είναι αλλού: Αποτέλεσε ένα μεταβατικό στάδιο για τον Lynch, προκειμένου να μας χαρίσει τα επόμενα 2 αριστουργήματα.
Παλαιότερες:
1) Blue Velvet
Ταινία σταθμός για τον κινηματογράφο.
2) Wild at heart
Μια κομεντί πολύ προχωρημένη για την εποχή της
3, 4) Straight story, Elephant man
Καλές, αλλά πολύ βατές για τα γούστα μου
5) Eraserhead
Το ξέρω πως την εξυμνούν όλοι αλλά αυτή ήταν πολύ ακραία για τα γούστα μου.
Το twin peaks δεν μπαίνω στον κόπο να το αξιολογήσω ως ταινία. Απλά πιστεύω ότι είναι η καλύτερη τηλεοπτική σειρά που είδαμε ποτέ!
@μαριλένα
ReplyDeleteΌντως έχει κάποια κοινά με Cronenberg. Γιατί λες ότι πλέον δεν μπορείς να δεις τέτοιου είδους ταινίες;
@ηφαιστίωνας
Θα σου πρότεινα να άρχιζες με το Mulholland Drive, αν αποφάσιζες να δεις David Lynch.
@teddyboy
Και εμένα λοιπόν η δική μου σειρά αξιολόγησης:
1) INLAND EMPIRE
2) Lost Highway
3) Mulholland Drive
Οι παλαιότερες ταινίες του David Lynch δυστυχώς δεν μου αρέσουν ιδιαίτερα. Μοναδική εξαίρεση το Eraserhead.
Πολύ καλή η αναφορά σου στον Lynch.
ReplyDeleteΤη συγκεκριμένη ταινία δεν κατάφερα να τη δω. Ωστόσο από τις ταινίες του έχω ιδιαίτερη αδυναμία στο Blue velvet και στο Mullholand Drive.
γιατί με κάνουν και νιώθω μια θλίψη, αλλά οχι αυτό που λέω "καλή" θλίψη.
ReplyDeleteαυτή που σε ρίχνει.
καλό βράδυ
Ωωω, λατρεμένος Lynch. To Χαμένη Λεωφόρος μου άρεσε πάρα πολύ, αλλά το Mulholland drive το θεώρησα κοντά αριστούργημα. Η ψευδαίσθηση του τι είναι αληθινό και τι είναι όνειρο πραγματικά ήταν απίστευτη.
ReplyDeleteΤο Inland Empire όμως κατά την γνώμη μου δεν είναι και ότι καλύτερο έχει κάνει ο σκηνοθέτης τα τελευταία χρόνια. Πιστεύω πως άρχισε να χάνει το νόημα από ένα σημείο και μετά. Ίσως πάλι να μην την παρακολούθησα και καλά γιατί ήμουν και κουρασμένος όταν την είδα... Ίσως, όπως λέει και ο teddyboy, να την αξιολογήσω καλύτερα μετά από κάμποσα χρόνια.
δεν έχω άποψη είναι η αλήθεια, λίγο το μαλχόλαντ είχα δει και αυτό αποσπασματικά. εκπληκτική μουσική είχε αυτή η ταινία για μένα, ιδιαίτερα ένα ισπανικό τραγούδι! ελπίζω να μη λέω καμία μπούρδα τώρα!
ReplyDelete@ναυτίλος
ReplyDeleteΕυχαριστώ!
@tovene592
Πράγματι είχε ένα ωραίο ισπανικό τραγούδι (τουλάχιστον ήταν στα ισπανικά) το Llorando.
Έχω αντιγράψει την ταινία εδώ και μήνες και δεν βρίσκω το κουράγιο να την δώ με τόσα που έχω ακούσει..."πρέπει" όμως.
ReplyDeleteΓια μένα το Mulholland Drive είναι ένα πραγματικό αριστούργημα με εξαιρετικές ερμηνείες ιδιαίτερα από την Νaomi Watts. Σ' αυτήν πιστεύω ότι συμπυκνώνεται ολόκληρη η φιλοσοφία μίας καταλυμμένης κινηματογραφικής συμβατότητας, χωρίς να πρόσκεινται στον υπερρεαλισμό του Βunuel. Πάντως οι τρεις ταινίες που αναφέρεις είναι και μένα οι τρεις αγαπημένες μου (του σκηνοθέτη), αλλά με άλλη σειρά.
ReplyDelete